Érzelmi Erőforrás Tréningek

Blog

Kommunikáció: érzések és szükségletek

Érzések könyv, könyvajánló az erőszakmentes, együttérző kommunikációról, érzésekről és erőforrásokról. Új módszertan, új nézőpont a belső és külső konfliktusaink kezeléséhez, belső nehézségeink és szükségleteink kifjezéséhez.

Rosenberg, Marshall, B. : A szavak ablakok vagy falak. Erőszakmentes kommunikáció. 

Budapest, 2001.  2. bőv.kiadás.

A módszertanról

Dr. Rosenberg hosszú évek óta azt tanítja, hogy ha megtanulunk igazán tisztán és hatékonyan kommunikálni, tehát valóban szót érteni egymással, képessé válunk arra, hogy elejét vegyük a konfliktusoknak.

Könyvében így ír felismeréséről:

„Miközben együttérzésünk fenntartásának tényezőit vizsgáltam, meglepett, hogy mekkora szerepe van a nyelvezetnek és a szóhasználatnak. Kidolgoztam a kommunikációnak – a beszédnek és a figyelésnek – egy olyan módját, amely lehetővé teszi, hogy valódi kapcsolatba kerüljünk önmagunkkal és másokkal, és természetes együttérzésünk tág teret kapjon. A kapcsolatteremtésnek ezt a modelljét erőszakmentes kommunikációnak neveztem el.”

Miért erőszakmentes kommunikáció a neve?

Az erőszakmentes szót Gandhi értelmezésében használja, tehát a természetes együttérzésünk kifejezésére – arra az állapotra, amikor az erőszak elhagyja a szívet.

Ha nem is tartjuk beszédmódunkat „erőszakosnak”, szavaink akkor is gyakran fájdalmat és bánatot okoznak saját magunknak vagy másoknak. A szerző által javasolt folyamatot együttérző kommunikációnak is nevezhetjük.

Érzések és könyv

  • Lehetséges a konfliktushelyzeteket békés párbeszéddé alakítani.
  • Megtanulhatjuk, hogyan szakíthatunk a dühbe és depresszióba torkolló gondolkodásmódunkkal.
  • Megismerhetjük, hogy mi minden gátolja az együttérző kommunikációt?
  • Odafigyelni az érzéseinkre és a szükségleteinkre.
  • Bővíthejük a szókincsünket: negatív és pozitív érzések.
  • Megtanulhatjuk, hogyan összpontosítsuk a figyelmünket?
  • Megismerkedünk olyan kifejezésmódokkal, amely segít elkerülni az ellenségeskedést.
  • Hogyan használhatjuk az empátia gyógyító erejét
  • Hogyan tudunk együttérzéssel kommunikálni.
  • Minkor és hogyan hasznájhatjuk a „köszönöm” és a „kérem” szavakat.

Mi az, ami gátolja az együttérző kommunikációt?

  • Ítélkezés

Ha ebben az ítélkezős, megítélő formában kommunikálunk, akkor erősítjük másokban az ellenállást és a védekezést. Sőt ezzel rejtett módon megszégyenítjük, bűntudatot vagy félelmet keltünk a másik félben. Természetesen ez nem jeleni azt, hogy nem lehet véleményünk egy helyzetről. A morális ítélkezés a háborúság felé visz és nem a béke megteremtése irányába.

  • A felelősség tagadása

A felelősség hárítása gyakori, pedig fejben tudjuk, hogy nem visz előre. Ha azt sugalljuk, nincs választási lehetőségünk, peidg ez a felelősség fel nem vállalása.

Figyelj a szavakra! Ha túl sokat használod, vagy hallod mások szájából: „kell” „muszáj” „utálom, de csinálni kell” .

Most próbáld meg ugyanazokat a mondatokat így megfogalmazni: „Úgy döntöttem, hogy…”

Más a szavak csengése, másképp rezeg benned és a környezetedben, mert már nem a kényszer energiája lengi körbe, hanem a választás szabadsága.

  • Az összehasonlítás

Ha valóban szeretnéd magad nyomorultul érezni kezdj bele az összehasonlításba. Figyelj fel, amikor elhatalmasodik rajtad és hagyd abba. Most. Tudatosan. Ezzel nem jutsz előre.

A tartalomból – Érzések könyv

  • Szívből adni
    • Az erőszakmentes kommunikáció lényege
    • A figyelem összpontosításának egyik módja
    • AZ EMK modell
    • AZ EMK alklamazása szűkebb és tágabb környezetünkben
  • Az együttérzést gátló kommunikáció
    • Morális ítéletek
    • Összehasonlítás
    • A felelősság tagadása
    • Az életidegen kommunikáció egyéb formái
  • Ítélkezés nélkül figyelni
    • Az embero értelem legmagasabb szintje
  • Az érzelmek azonosítása és kifejezése
    • Súlyos ára van a ki nem mutatott érzelmeknek
    • Érzések szemben a nem érzésekkel
    • Gyarapítsuk az érzéseinket leíró szókincsünket
  • Felelősséget vállalni az érzéseinkért
    • Négyféle reagálási lehetőség negatív jellegű közlésre
    • Az érzések tövében meghúzódó szükségletek
    • Szükségleteink kifejezése vagy magunkba fojtása
    • Az érzelmi ranszolgaságból az érzelmi szabadságba
  • Olyat kérni, ami gazdagítja az életet
    • Pozitív megfogalmazás
    • A tudatos kérés
    • A visszakérdezés
    • Nyílt válasz kérése
    • Egy csoporthoz intézett kérés
    • Kérés és követelés
    • Határozzuk meg kérésünk célját
  • Empátiával fordulni mások felé
    • Jelenlét: légy is jelen, amikor tezsel valamit
    • Az érzésekre és a szükségeletekre figyelni
    • A hallottak visszamondása
    • Fenntartani az empátiát
    • Amikor a fájdalom megakadályozz minket az empátia kifejezésében
  • Az empátia kifejezése
    • A gyógyító empátia
    • Az empátia és a sebezhetőség kimutatása
    • Az empátia használata a veszély elhárítására
    • Empátia – elutasító válasz esetén
    • Élettelen beszélgetések empátiával történő feltámasztása
    • Empátia a némasággal szemben
  • A düh teljes kifejezése
    • Megkülönböztetni a kiinduló pontot a kiváltó októl
    • A dükünk az életet szolgálja
    • A kiindulási pont és a kiváltó ok gyakorlati jelentősége
    • A düh kifejezésének négy lépcsőfoka
    • Empátiával kezdeni
    • Szánjunk rá időt
  • Az oltalmazóerő
    • Amikor az oltalmazóerő elkerülhetetlen
    • Az erő alkalmazása mögötti gondolatrendszer
    • A büntetőerő típusai
    • A bünetés ára
    • A bünetés korlátait bemutató két kérdés
    • Oltalmazóerő az iskolában
  • Önmagunk felszabadítása és mások támogatása
    • Szabadítsuk meg magunkat megrögzött szokásainktól
    • A belső konfliktusok feloldása
    • Álomrontó fordulatok
    • Belső környezetünk karbantartása
    • Diagnózis helyett erőszakmentes kommunikáció
  • Az elismerés kifejezése erőszakmentes kommunikációban
    • Az elismerésmögötti szándék
    • Az elismerés három alkotórésze
    • Az elismerésfogadása
    • Aze elismerés utáni vágy
    • Túljutni az elismerés kifejezésével szembeni elelnérzéseken

Összeállította Boros Ildikó, felhasználva a fülszöveget és az előszót.

Blog

érzések könyv

Kommunikáció: érzések és szükségletek

Blog Kommunikáció: érzések és szükségletek Érzések könyv, könyvajánló az erőszakmentes, együttérző kommunikációról, érzésekről és erőforrásokról. Új módszertan, új nézőpont a belső és külső…
érzelmi erőforrás

Belül keresem az értékeket…

Blog Belül keresem az értékeket… 1. Miért fontos az értékesség erőforrás? Eljött a rendteremtés ideje! Első lépés, hogy meghatározd, mi a lom és…